ضدیخ و ضدجوش

آشنایی با عملکرد ضدیخ و ضدجوش

آشنایی با عملکرد ضدیخ و ضدجوش

استفاده از ضدیخ و ضدجوش از جمله مواردی است که برای داشتن یک خودروی سالم مهم و ضروری است. از همین رو، در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

ضدیخ و ضدجوش چیست؟

استفاده از ضدیخ و ضدجوش می تواند به عنوان یکی از عوامل مهم در سلامتی خودروی شما باشد. این سیال به عنوان نوعی خنک کننده شناخته می شود که از آن برای خنک کردن موتور خودرو استفاده می کنند. در واقع، ترکیب مقدار معینی از آن با آب می تواند از یخ زدن رادیاتور خودرو و یا جوش آوردن آن جلوگیری کرده و مانع از ترکیدن آن در هوای سرد شود.
ضدیخ و ضدجوش در هر برندی که باشد، دارای ترکیبات یکسانی است. در واقع، اجزای تشکیل دهنده آن شامل مواد پایه، مواد ضد خورندگی، مواد ضد کف، آب و مقداری رنگ می باشد. البته کیفیت این مواد در برند های مختلف، متفاوت می باشد. اگر بخواهیم در رابطه با وظیفه ی ضدیخ صحبت کنیم، باید بگوییم که مهم ترین وظیفه ی آن این است که حرارت تولید شده توسط موتور خودرو را به رادیاتور هدایت کرده و از خروج حرارت به فضای بیرونی جلوگیری نماید.

 

ضدیخ و ضدجوش

اهمیت استفاده از ضدیخ و ضدجوش

برای این که بتوان اهمیت استفاده از ضدیخ و ضدجوش در خودرو را بیان نمود، لازم است به بررسی وظایف آن در خودرو پرداخت. از جمله وظایف ضدیخ در خودرو می توان به موارد زیر اشاره نمود:
⦁ جلوگیری از یخ زدگی
یکی از مهم ترین وظایف تعیین شده برای ضدیخ، جلوگیری از یخ زدن موتور خودرو در فصول سرد می باشد. با توجه به این که حجم آب به هنگام انجماد افزایش می یابد، یخ زدن آب در خودرو می تواند باعث ترکیدن رادیات خودرو و آسیب به سیلندر شود.
⦁ جلوگیری از جوش آمدن موتور
یکی دیگر از نقش های تعیین شده برای ضدیخ و ضدجوش جلوگیری از جوش آمدن موتور می باشد. هنگامی که موتور در شرایط سخت کار می کند، امکان جوش آوردن برای آن وجود دارد. برای مثال در روز های گرم تابستان احتمال جوش آوردن موتور خودرو بسیار بالا است. استفاده از ضدیخ می تواند حرارت موتور را کنترل کرده و از جوش آوردن موتور جلوگیری نماید.
⦁ ضد خورندگی
یکی دیگر از وظایف ضدیخ جلوگیری از خوردگی قطعاتی است که در ارتباط با آب هستند. با توجه به این که قطعات موتور خودرو و سیستم خنک کننده ی آن از جنس فلز می باشند، وجود آب در مجاورت آن می تواند باعث خوردگی قطعات شود. از همین رو، استفاده از ضدیخ می تواند از بروز چنین مشکلی جلوگیری نماید.

حتما بخوانید:  همه چیز در مورد ضدیخ خودرو و آموزش تعویض + ویدیو

استفاده صحیح از ضدیخ و ضدجوش

انواع ضدیخ و ضدجوش در بازار

همان طور که می دانید، امروزه انواع مختلفی از ضدیخ و ضدجوش ها در بازار موجود است. از همین رو، شناخت انواع آن می تواند در انتخاب درست تاثیرگذار باشد. به طور کلی، انواع ضدیخ ها در دو گروه دسته بندی می شوند که این دو گروه به قرار زیر می باشند:
1_ ضدیخ و ضدجوش هایی که بر پایه روغن هستند.
این نوع ضد یخ ها در بازار با نام ضدیخ های معدنی هم شناخته می شوند. استفاده از این نوع ضدیخ ها سال ها است که مرسوم است و فروش آن نسبت به نوع دیگر بیشتر است. در صورتی که از این نوع ضدیخ ها استفاده نمایید تا 24 ماه از تعویض ضدیخ آسوده خواهید بود. اگر رادیاتور خودروی شما از جنس مس یا برنج باشد، استفاده از این نوع ضد یخ می تواند بهترین گزینه باشد.
2- ضدیخ و ضدجوش هایی که بر پایه الکلی هستند.
این نوع ضدیخ و ضدجوش در بازار با نام ضدیخ های آلی نیز شناخته می شوند. علت این موضوع را می توان استفاده از مواد آلی در تولید این نوع ضدیخ ها معرفی نمود. ماندگاری این نوع ضدیخ ها بیشتر از مورد قبلی بوده و در حدود 36 ماه می توان از آن استفاده نمود. اگر خودروی شما دارای رادیاتور آلومینیومی می باشد، بهتر است از این نوع ضدیخ استفاده نمایید. قبل از استفاده از این نوع ضدیخ حتما توجه نمایید که ضدیخ قبلی به طور کامل از رادیاتور خودرو خالی شده باشد.

حتما بخوانید:  چگونه خودرو خود را به بهترین شکل تعمیر و نگه داری کنیم

چگونگی استفاده از انواع ضدیخ

معمولا یکی از سوالات رایجی که در مورد ضدیخ و ضدجوش وجود دارد، در رابطه با نحوه ی استفاده از آن می باشد. همان طور که می دانید، استفاده از انواع ضدیخ ها در اوایل پاییز و با شروع فصل سرما رواج می یابد. اما در رابطه با این که چگونه می توان از آن استفاده نمود، باید گفت که اطلاعات درج شده بر روی بدنه محصول می تواند بهترین دستورالعمل و راهنما باشد. در واقع، برای تعیین میزان رقیق سازی ضدیخ بهتر است اطلاعات روی بدنه را به دقت مورد مطالعه قرار دهید.
البته در رابطه با میزان رقیق سازی ضدیخ تجربه نشان داده است که ترکیب نصف به نصف ضدیخ و آب می تواند کارایی مناسبی داشته باشد. البته این یک قاعده کلی است و در نهایت دستورالعمل روی بدنه تعیین کننده این مورد می باشد. برای این کار در ابتدا مایع موجود در رادیاتور را به طور کامل خالی کرده و محلول ترکیب شده جدید را جایگزین آن نمایید.

بهترین ضدیخ و ضدجوش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *