روغن ترمز, روغن موتور, روغن هیدرولیک و روغن دنده, ضدیخ و ضدجوش, متفرقه

آشنایی با قطعات مختلف زیر کاپوت خودرو🚘

کاپوت ماشین

آشنایی با قطعات مختلف زیر کاپوت خودرو🚘

آشنایی با قطعات مختلف زیر کاپوت خودرو🚘

هنگامی که حرفه خود را برای تبدیل شدن به یک مکانیک خودرو انتخاب می کنید، زندگی بسیاری از مردم، رانندگان، مسافران و حتی عابران پیاده، به این بستگی دارد که چقدر کار خود را خوب انجام می دهید.

قبل از اینکه به بخش‌های پیچیده‌تر حرفه خود سری بزنید، باید اصول اولیه را در ذهن داشته باشید، و این شامل درک اجزای مختلفی است که در زیر کاپوت ماشین با آن‌ها سرکار دارید.

این مقاله به شما کمک می کند تا شروع خوبی برای تبدیل شدن به یک مکانیک خوب  را داشته باشید، و هم چنین به معرفی قطعات خودرو می پردازد.

بررسی عملکرد 10 قطعه خودرو که زیر کاپوت پیدا خواهید کرد

خودرو ها، ماشین هایی هستند که با ده ها قطعه مختلف ساخته می شوند. برخی برای راحتی و آسایش ساخته شده اند، در حالی که برخی دیگر وظیفه حفظ خودرو را بر عهده دارند.

در این مقاله، شما با ده قطعه خودرو را آشنا خواهید شد که برای یک سواری نرم، ایمن و راحت با هم کار می کنند:

1. موتور

 

 

موتور خودرو

موتور خودرو

 

انجین یا همان موتور بزرگترین و مهم ترین گزینه از قطعات خودرو و قسمتی است که در زیر کاپوت پیدا می کنید. این قطعه است که ماشین را به حرکت در می آورد، و هر چیز دیگری به معنای واقعی کلمه حول آن می چرخد. هوا، سوخت، فشار و الکتریسیته را برای حرکت خودرو ترکیب می کند.

اکثر خودروها با دو نوع موتور اصلی کار می کنند: V6 و V8.

حتما بخوانید:  خرید بهترین روغن موتور و فیلتر روغن برای پراید🧐

تفاوت اصلی بین این دو تعداد سیلندرهایی است که دارند: V6 با شش سیلندر و V8 با هشت سیلندر. تعداد سیلندرها بر قدرت و عملکرد خودرو تأثیر می گذارد.

“V” نشان می دهد که چگونه پیستون ها (اجزائی که با انرژی جنبشی بالا و پایین می روند) روی میل لنگ چیده شده اند – دو ردیف سه تایی برای V6 و دو ردیف چهارتایی برای V8.

 

 

مزایای کلیدی موتورهای V8 در زیر آمده است:

می تواند برای اکثر ماشین های بزرگ و سنگین مناسب باشد

بهترین گزینه برای وسایل نقلیه مورد استفاده برای یدک کشی و حمل و نقل

قدرت و استقامت را برای خودرو فراهم می کند

شتاب سریعتری به خودرو می دهد

در مورد V6، می توانید انتظار داشته باشید:

موتور سبک تر و مقرون به صرفه تر

قدرت بیشتر و درایو نرم تر از موتورهای چهار سیلندر

صرفه جویی در مصرف بنزین

ثبات و هندلینگ بهتر

2. سیستم انتقال قدرت( گیربکس)

 

 

گیربکس

گیر بکس خودرو

 

دومین جزء بزرگی که به عنوان قطعات خودرو در زیر کاپوت خودرو خواهید یافت، جعبه دنده است. معمولاً به قسمت پشتی موتور متصل است، زیر هر چیز دیگری قرار می گیرد، بنابراین ممکن است نتوانید آن را به راحتی ببینید.

گیربکس دنده های خودرو را تغییر می دهد، صرف نظر از اینکه وسیله نقلیه دستی یا اتوماتیک دارید. همچنین قطعه ای است که به خودرو اجازه می دهد خنثی بماند یا دنده عقب برود.

به طور خلاصه، انرژی را از موتور به چرخ ها منتقل می کند.

3. رادیاتور

 

رادیاتور ماشین

رادیاتور خودرو

 

این قطعه در جلو و مرکز ماشین رادیاتور قرار دارد.

این به جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور با اجازه دادن به مایع خنک کننده از طریق آن کمک می کند. سپس گرما به سمت رادیاتور می رود، که هوای گرم را در سراسر مایع می دمد تا خنک شود. یک شلنگ کوچک رادیاتور را با یک ظرف سرریز متصل می کند.

حتما بخوانید:  طبقه بندی روغن موتور بر اساس سطح کیفیت API

هنگامی که مایع خنک کننده تحت فشار است، به این معنی است که رادیاتور بسیار داغ است، بنابراین هرگز نباید درپوش را باز کنید. آن را برای هر گونه نشانه‌ای از نشتی یا ترک بررسی کنید، زیرا اگر بلافاصله رفع نشود، می‌تواند باعث تعمیرات بزرگ‌تر شود.

 

4. تسمه

 

تسمه تایم

تسمه تایم خودرو

 

تسمه‌های محرک که به عنوان تسمه فن نیز شناخته می‌شوند، به عنوان مکانیزم محرک برای اجزای مختلف خودرو در زیر کاپوت عمل می‌کنند.

در صورت شکستن، راننده ممکن است به طور ناگهانی سیستم کمکی برقی سیستم فرمان را از دست بدهد و چرخش خودرو را بسیار دشوارتر کند. این همچنین می تواند باعث توقف در گردش مایع خنک کننده شود که ممکن است منجر به گرم شدن بیش از حد شود.

 

5. دینام

 

دینام ماشین

دینام خودرو

 

این قطعه به عنوان منبع اصلی برق برای خودرو عمل می کند. اگر خراب شود، ماشین ممکن است از کار بیفتد.

معمولاً با پمپ فرمان، پمپ آب و کمپرسور AC گروه بندی می شود، زیرا همه آنها توسط یک تسمه در نزدیکی جلوی موتور حرکت می کنند.

6. پمپ فرمان

 

پمپ فرمان

پمپ هیدرولیک

 

همانطور که از نام آن پیداست، این پمپ هیدرولیک عملکرد روان سیستم فرمان برق را تضمین می کند. در صورت عدم موفقیت، راننده ممکن است فرمان «سنگین‌تر» را تجربه کند که منجر به خطرات ایمنی جدی می‌شود.

 

7. کمپرسور AC

 

کمپرسور ماشین

کمپرسور خودرو

 

این قطعه تهویه مطبوع تضمین می کند که AC خودرو به خوبی کار می کند. در مکان های گرم مانند، استان هرمزگان و مناطق جنوبی کشور این می تواند به معنای شرایط ناخوشایند رانندگی باشد.

اولین چیزی که باید بررسی کنید که آیا کمپرسور AC کار نمی کند منبع تغذیه آن است. این امکان وجود دارد که قطع کننده قطع شده باشد یا فیوز منفجر شده باشد. بررسی بصری سیم کشی می تواند به شما بگوید که آیا این مورد است یا خیر.

حتما بخوانید:  زمان تعویض روغن ترمز خودرو های مختلف و نشانه ها

اگر نه، می توانید بررسی کنید که آیا این موارد وجود دارد:

فن های خنک کننده معیوب

کندانسور شکسته

مسدود شدن کندانسور

مایع مبرد نشت می کند

 

8. ترمز

 

ترمز ماشین

ترمز خودرو

 

سیلندر اصلی، تقویت کننده ترمز و مخزن مایع در نزدیکی صندلی راننده قرار دارند. این اجزای سیستم ترمز با هم کار می کنند تا سرعت خودرو را کاهش دهند یا از حرکت بازدارند.

خرابی ترمزها خطرات ایمنی جاده را به همراه دارد. اگر روغن ترمز بسیار کم یا کم شده باشد، ممکن است مشکلی در ترمزهای خودرو وجود داشته باشد. هنگامی که سطح روغن ترمز در حین کار عادی کاهش می یابد، به این معنی است که لنت های ترمز فرسوده شده اند.

 

8. باتری

 

 

باتری ماشین

باتری خودرو

 

یک باتری که با شکل مستطیلی مشخص می شود، توسط دو کابل برق به اجزای مختلف خودرو متصل می شود.

این جزء همان چیزی است که باید برای راه اندازی یک وسیله نقلیه به دنبال آن باشید، زیرا وظیفه تامین جریان به استارت خودرو (موتور الکتریکی کوچکی که موتور را روشن می کند) است.

این باتری همچنین شمع هایی را تامین می کند که سیلندرهای موتور و کامپیوترها و مدارهای الکتریکی خودرو را مشتعل می کند.

 

9. مخزن مایع شیشه شوی

مخزن مایع شیشه شو

مخزن مایع شیشه شوی

 

آن پارچ پلاستیکی پر از مایع در نزدیکی پایه شیشه جلو در پشت محفظه موتور در بیشتر وسایل نقلیه، مخزن مایع شیشه شوی است.

اگر مایع خالی شود، آب از شیشه شوی بیرون نمی‌زند.

با این حال، یک مخزن خالی تنها دلیل این امر نیست. همچنین ممکن است مخزن خراب شده باشد. برای تعیین اینکه آیا این مورد است، می توانید بررسی کنید که آیا:

نشت مایع از زیر خودرو وجود دارد

سطح مخزن مایع شیشه شو اغلب کم یا خالی است

ترک های قابل مشاهده در مخزن وجود دارد

به یاد آوردن قطعات خودرو آسان شد

 

قطعات خودرو و بدن انسان

شباهت بدن انسان با خودرو

 

دانستن تمام قطعات خودرو بسیار شبیه به یادگیری در مورد قسمت های مختلف بدن انسان است. شما باید درک کنید که آنها چگونه کار می کنند.

 

روغن موتور پارس مفتخر است که شما را برای آموزش نکات مکانیکی خودرو همراهی کند، از مطالعه این مقاله توسط شما دوستان عزیز بسیار سپاس گذاریم.

 

 

 

آشنایی با قطعات مختلف زیر کاپوت خودرو🚘

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *