روغن ترمز

بررسی عوامل موثر در انتخاب و خرید روغن ترمز با کیفیت

روغن ترمز-روغن موتور پارس

بررسی عوامل موثر در انتخاب و خرید روغن ترمز با کیفیت

مقدمه

در هنگام انتخاب و خرید روغن ترمز برای خودروی خود، انتخاب یک محصول با کیفیت بسیار اهمیت دارد. روغن ترمز با کیفیت می‌تواند عملکرد ترمز خودرو را بهبود بخشیده و در ایمنی شما در جاده تأثیرگذار باشد. در این مقاله، به بررسی عوامل مهمی که در انتخاب و خرید روغن ترمز با کیفیت نقش دارند، می‌پردازیم.

روغن ترمز چیست و عملکرد آن چگونه است؟ 

روغن ترمز نوعی مایع هیدرولیکی است که می تواند با فشار بالا کار کند. این مایع زمانی که با فشار بالا کار می کند، دچار تراکم نمی شود. سیستم ترمز یکی از مهمترین قسمت های خودرو می باشد که باید به صورت دوره ای مورد بررسی قرار گیرد.

سیستم ترمز خودروها شامل اجزایی مانند پمپ ترمز، لنت ترمز، بوستر ترمز، دیسک چرخ عقب و جلو و مخزن روغن می شود. استفاده از روغن مناسب، باعث می شود تا سایر اجزای سیستم ترمز به خوبی کار کنند. در واقع دلیل خرابی قسمت های مختلف سیستم ترمز، کم بودن روغن و یا استفاده از روغن نامناسب است.

سیستم ترمز خودرو بدون روغن مناسب از کار می افتد و کارایی ندارد. عملکرد روغن در سیستم ترمز به این گونه است که زمانی که به پدال ترمز فشار وارد می شود، بوستر و پمپ، روغن را با فشار زیاد به کالیبرهای چهار چرخ منتقل می کنند. فشار موجود در روغن باعث می شود لنت ها جلو روند. بنابراین لنت با دیسک برخورد کرده و خودرو متوقف می شود.

حتما بخوانید:  خرید بهترین روغن ترمز و قیمت بهترین روغن ترمز در بازار

روغن ترمز چندان عملکردی بر روی روانکاری بین دو قطعه خودرو ندارد. در واقع این مایع به منظور کاهش اصطکاک بین دو قطعه ساخته نشده است. بلکه این نوع روغن با خاصیت تراکم ناپذیری که دارد باعث می شود تا نیروی وارد شده بر پدال به لنت ها و پیستون منتقل شود و مانع از حرکت خودرو گردد.

مزایای استفاده از مایع ترمز با کیفیت

همانطور که گفته شده عامل بسیاری از خرابی ها در سیستم ترمز، استفاده از روغن بی کیفیت است. بنابراین در صورت عدم استفاده از روغن ترمز مناسب، خودرو به درستی کار نمی کند. روغن بخشی مهم از سیستم ترمز خودرو است و این سیستم به منظور قدرت توقف و نگهداری خودرو به روغن نیاز دارد.

علاوه بر این روغن با کیفیت می تواند باعث افزایش عملکرد سیستم ترمز شود. در واقع روغن ترمز مناسب می تواند قدرت توقف خودرو را بالاتر ببرد. این موضوع برای کسانی که از خودرو خود در پیست مسابقه استفاده می کنند، اهمیت زیادی دارد.

روغن ترمز مناسب می تواند نقش محافظتی از خودرو را نیز ایفا کند. در واقع اگر روغن خودرو نامرغوب یا کهنه باشد، ترمز به درستی کار نمی کند. بنابراین خودرو برای ترمز به وقت بیشتری نیاز دارد و همین موضوع می تواند منجر به تصادف گردد.

روغن ترمز روغن موتور پارس

نکات مهم در خرید روغن ترمز

یکی از مهمترین نکاتی که هنگام خرید این نوع روغن بایستی مدنظر قرار داد، سازگاری این محصول با نوع خودرو است. نوع روغن مناسب برای خودرو به عواملی مانند سیستم انتقال قدرت، وزن خودرو و نوع موتور بستگی دارد. همچنین برای انتخاب روغن مناسب بایستی با یک مکانیک با تجربه مشورت کرد.

حتما بخوانید:  زمان تعویض روغن ترمز خودرو های مختلف و نشانه ها

علاوه بر این، نوع روغن یکی از عوامل موثر در خرید آن است. روغن های ترمز به صورت کلی در دو نوع پایه سیلیکون و پایه گلیکول تولید و در بازار عرضه می شوند. همچنین روغن ها بر اساس نقطه جوش و با استانداری به نام DOT نیز قابل تقسیم هستند.

DOT3

روغن ترمز DOT3 بر پایه پلی گلیکول تولید شده و نقطه جوش آن در هوای خشک 205 و در هوای مرطوب 140 درجه سانتیگراد می باشد. هنگام استفاده از روغن ترمز dot3 بایستی توجه داشت که روغن روی بدنه ماشین نریزد، چرا که می تواند به رنگ خودرو آسیب بزند.

DOT4

روغن ترمز DOT4 نیز مبتنی بر پلی گلیکول ساخته می شود. این نوع روغن برای خودروهایی که در ارتفاع کار می کنند، مناسب است. نقطه جوش آن نیز در هوای مرطوب 155 و در هوای خشک 230 درجه است.

DOT5

روغن ترمز DOT5 بر پایه سیلیکون بوده و در طول سال هیچ نوع رطوبتی را به خود جذب نمی کند. این روغن مناسب برای خودروهای مسابقه ای بوده و نقطه جوش آن در هوای مرطوب 180 و در هوای خشک 260 درجه است.

DOT5 نیز مبتنی بر پلی گلیکول بوده و مانند انواع DOT3 و DOT4 رطوبت را در طول سال به دو درصد از حجم خود جذب می کند. نقطه جوش آن نیز مانند نوع DOT5 در هوای مرطوب 180 و در هوای خشک 260 درجه است.

 

روغن ترمز فومن شیمی زرد-روغن موتور پارس

 

ویسکوزیته روغن از دیگر عواملی است که هنگام خرید این محصول باید مورد توجه قرار گیرد. ویسکوزیته در واقع مقاومت روغن در مقابل جاری شدن است. روغن باید در بسیاری از دماها ویسکوزیته خود را حفظ کند. این کار باعث عملکرد درست کنترل کششی و کنترل پایداری می گردد.

حتما بخوانید:  نحوه تعویض روغن ترمز

روغن ترمز بایستی در برابر خوردگی در قسمت های مختلف مانند سیلندرهای چرخ، شیرهای کنترل ABS و… مقاومت بالایی داشته باشد. بنابراین استحکام در برابر خوردگی از دیگر ویژگی هایی است که باید در خرید مایع ترمز مورد توجه قرار گیرد.

مایع ترمز فومن شیمی؛ ترمزی مطمئن

فومن شیمی یکی از تولیدکنندگان معروف در زمینه محصولات خودرویی است. روغن های ترمز این شرکت دارای دو نوع آبی (سپند) و زرد (سپهر) می باشد. هر دو نوع روغن ها مطابق با استاندارد ملی ایران 363 تولید می شوند.

روغن ترمز فومن شیمی با رنگ آبی دارای نقطه جوش 250 درجه در هوای خشک و 160 درجه در هوای مرطوب است. در حالیکه نوع زرد آن نقطه جوش 240 در هوای خشک و 150 در هوای مرطوب دارد. در واقع تفاوت نوع آبی و زرد روغن فومن شیمی در نقطه جوش بر اساس استاندارد DOT می باشد.

فومن شیمی-روغن موتور پارس

 

نتیجه‌گیری

با توجه به اهمیت روغن ترمز در عملکرد و ایمنی خودرو، انتخاب یک محصول با کیفیت بسیار حیاتی است. با رعایت نکات فوق در انتخاب و خرید روغن ترمز، می‌توانید از عملکرد بهینه ترمز‌های خودرو لذت ببرید و ایمنی خود را در جاده تضمین کنید.

 

پرسش‌های متداول

[sp_easyaccordion id=”4261″]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *