روغن ترمز

روغن ترمز چیست + زمان تعویض روغن ترمز

روغن ترمز چیست + زمان تعویض روغن ترمز

روغن ترمز چیست + زمان تعویض روغن ترمز

سیستم ترمز خودرو شما تنها چیزی است که بین شما و هر چیزی که به آن نزدیک می شوید فاصله می اندازد و بدون روغن ترمز مناسب ،در آن لحظه ماشین شما متوقف نخواهد شد. دقیقاً به همین دلیل است که تعمیر و نگهداری ترمز نه تنها برای ایمنی شما و هر مسافری که در خودرویتان است بلکه برای سایر رانندگان و عابران پیاده که با آنها در جاده مشترک هستید بسیار مهم است.

روغن ترمز چیست؟

روغن ترمز نوعی مایع هیدرولیک است که در سیستم‌های ترمز هیدرولیک برای انتقال نیرو به فشار استفاده می‌شود و با فشار دادن ترمز خودرو را به طور کامل متوقف می‌کند. مشابه موتور خودرو ، در فواصل زمانی تعیین شده سیستم‌های ترمز مدرن نیز نیاز به شستشوی معمولی و تعویض روغن ترمز دارند.

روغن ترمز چیست + زمان تعویض روغن ترمز

روغن ترمز یکی از حیاتی ترین مایعات در خودروی شما به چند دلیل اصلی است:

روغن ترمز به توقف خودرو کمک می کند

رابطه بین روغن ترمز، سیستم ترمز هیدرولیک و حرکت وسیله نقلیه یک مثال عالی از قانون پاسکال در زندگی واقعی است. این اصل بیان می کند که وقتی یک سیال هر نوع تغییر فشار را در یک فضای بسته تجربه می کند، فشار به طور یکسان در همه جهات منتقل می شود.

هنگامی که پای خود را روی پدال ترمز خود فشار می دهید و به چراغ قرمز نزدیک می شوید، میله ای پیستون را وارد سیلندر می کند و فشار جدیدی را در کل سیستم هیدرولیک ایجاد می کند. این فشار تازه اضافه شده با فشار دادن مایع ترمز در سراسر خطوط ترمز به پیستون های کالیپر در سراسر سیستم توزیع می شود. سپس پیستون‌ها به لنت‌های ترمز شما نیرو وارد می‌کنند و به روتورهای چرخان لاستیک نیرو وارد می‌کنند و سرعت کل خودرو را کاهش می‌دهند.

حتما بخوانید:  بررسی عوامل موثر در انتخاب و خرید روغن ترمز با کیفیت

روغن ترمز از زنگ زدگی و خوردگی جلوگیری می کند

اکثر روغن های ترمز رطوبت سنجی هستند به این معنی که در جذب رطوبت عالی هستند. این بدان معنی است که نه تنها تمام قطعات متحرک و اجزای سیستم ترمز خودروی شما را روغن کاری می کند، بلکه مایع هر گونه رطوبت را در سیستم شما جذب می کند تا از خوردگی و زنگ زدگی جلوگیری کند.

آب در وهله اول چگونه به آنجا می رسد؟ به طور معمول، آب می تواند از طریق نشتی در خطوط ترمز یا شکستگی مهر و موم در سیلندر اصلی یا کالیپر وارد سیستم شما شود.

انواع روغن ترمز

روغن ترمز به اشکال مختلف وجود دارد:  روغن ترمز DOT 3 و روغن ترمز DOT4  مایعات مبتنی بر گلیکول هستند که آب را جذب می کنند و همچنان رایج ترین مورد استفاده در وسایل نقلیه مدرن هستند. DOT 5 یک مایع مبتنی بر سیلیکون است که آب را جذب نمی کند و معمولاً در خودروهای کلاسیک و خودروهایی که نیاز به روغن ترمزهای غیر نفتی دارند استفاده می شود.

روغن ترمز چیست + زمان تعویض روغن ترمز

به طور معمول، افزودنی ها در روغن ترمز مخلوط می شوند، معمولا برای جلوگیری از خوردگی، زنگ زدگی یا سایش عمومی طراحی می شوند، برخی از افزودنی ها به عنوان خنثی کننده اسید یا متعادل کننده pH عمل می کنند.

خودروی شما به چه نوع روغن ترمزی نیاز دارد؟

بهترین راه برای فهمیدن نوع روغن ترمز مورد نیاز خودروی خود، مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو ارائه شده توسط سازنده یا درپوش مخزن سیلندر اصلی است.

مانند شکل زیر :

روغن ترمز چیست + زمان تعویض روغن ترمز

چه زمانی باید روغن ترمز خود را تعویض کنید؟

همراه با نوع روغن ترمز، دفترچه راهنمای مالک خودرو نشان می دهد که هر چند وقت یکبار نیاز به شستشو و تعویض روغن ترمز دارید. به طور کلی، تعویض مایعات ترمز هر 50000 کیلومتر یا دو سال توصیه می شود.

حتما بخوانید:  خرید بهترین روغن ترمز و قیمت بهترین روغن ترمز در بازار

تعویض روغن ترمز به عادات رانندگی و الگوهای ترمز شما بستگی دارد. مواردی مانند ترافیک دائمی توقف و حرکت، ترمزگیری ناگهانی و افزایش مسافت پیموده شده، همگی می توانند در نیاز به سرویس روغن ترمز زودتر کمک کنند.

چگونه بفهمیم که روغن ترمز من نیاز به تعویض دارد؟

مراقب این علائم باشید که نشان می دهد باید روغن ترمز خود را تعویض کنید:

چراغ ABS روشن می شود

هنگامی که چراغ داشبورد ABS شما روشن می شود، باید این را به عنوان علامتی برای بررسی روغن ترمز خود و جایگزینی آن در نظر بگیرید. اگر همه چیز خوب به نظر می رسد، چند دلیل دیگر وجود دارد که چراغ ABS شما ممکن است روشن باشد.

تغییرات در پدال ترمز

اگر پدال ترمز شما مانند گذشته جواب نمی دهد، به احتمال زیاد به دلیل کم بودن روغن ترمز یا نیاز به تعویض است. پدال‌های ترمز شما ممکن است هنگام پا گذاشتن، نرم، شل، پرنده یا اسفنجی به نظر برسند.

بوی سوزش قوی و صداهای بلند

هر بوی سوزش شدیدی که از ماشین شما می آید باید نشانه ای از اشتباه باشد. در حالی که ممکن است بو به سادگی ناشی از یک نبرد ترمز بزرگ در سراشیبی باشد، همچنین می تواند به این معنی باشد که تمام مایع شما سوخته و باید تعویض شود.

هنگامی که بو متوجه شد، اجازه دهید ماشین شما خنک شود و مایع خود را بررسی کنید. اگر صدای جیغ بلند، جیغ یا جیرجیر از ترمزهای شما می آید، مطمئناً زمان آن رسیده است که مایع خود را تعویض کرده و ترمزها را تعمیر کنید.

ترمز بی اثر

ترمزهای شما باید سریع و پاسخگو باشند. اگر این دور از واقعیت است، یا متوجه تغییر ناگهانی در عملکرد ترمز خود شده اید، ترمزهای خودروی شما باید تعمیر شوند. کاهش ناگهانی کیفیت می تواند ناشی از کم یا کثیف بودن روغن ترمز، چرخش چرخاننده و سایر انواع سایش و پارگی اجزای سیستم شما از جمله لنت های ترمز فرسوده باشد.

حتما بخوانید:  چگونه خودرو خود را به بهترین شکل تعمیر و نگه داری کنیم

چگونه روغن ترمز خود را بررسی کنیم؟

بررسی روغن ترمز بسیار ساده است و تقریباً در هر مکانی قابل انجام است. مهم است که به یاد داشته باشید که روغن ترمز سمی است و باید با احتیاط از آن استفاده کرد.

این مراحل ساده را برای بررسی روغن ترمز خودرو خود دنبال کنید:

  1. سیلندر اصلی ترمز خودروی خود را پیدا کنید. این مخزن روغن ترمز است و معمولاً یک محفظه پلاستیکی ساده در سمت راننده خودرو، در مقابل دیوار آتش است.
  2. سطح سیال را با بررسی کنار مخزن و یادداشت سطح سیال در مقایسه با خط پر، بررسی کنید. اگر وسیله نقلیه شما قدیمی تر است، باید درپوش فلزی را بردارید و توجه ویژه ای داشته باشید که اجازه ندهید هر نوع زباله ای وارد شود. پس از باز شدن، خط مشخص شده در داخل مخزن را یادداشت کنید.
  3. اگر سطح مایع پایین است، می توانید روغن ترمز را به خط کامل اضافه کنید تا کمی تسکین موقتی ایجاد کرده و سیستم خود را از آسیب جدی نجات دهید.
  4. درپوش یا قسمت بالایی را عوض کنید و کاپوت خود را ببندید.

توجه به این نکته مهم است که هر نوع افت در روغن ترمز وسیله نقلیه شما معمولاً نشان می دهد که سیستم ترمز شما نیاز به تعمیر و نگهداری دارد یا ممکن است نشتی در خط شما وجود داشته باشد. در هر صورت، مهم است که خودرو و ترمزهای خود را در اسرع وقت بررسی کنید.

تعویض روغن ترمز

اگر به دنبال ساده ترین راه برای تعویض روغن ترمز خودرو خود هستید، وسیله نقلیه خود را به یک مغازه مکانیک خودرو محلی ببرید. نه تنها این کار بسیار راحت تر از انجام آن به تنهایی است، بلکه تضمین می کند که خدمات شما به درستی تکمیل می شود.

 

  فروشگاه روغن موتور پارس نیز مفتخر است با تامین بهترین نوع روغن ترمز موجود در بازار ، نیاز مشتریان خود را براورده نماید.

 

روغن ترمز چیست + زمان تعویض روغن ترمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *