گریس ها

گریس چیست و کاربرد آن

گریس چیست و کاربرد آن

آشنایی با گریس

گریس چیست و کاربرد آن

اصول اولیه گریس

انجمن آمریکا برای آزمایش و مواد (ASTM) گریس روان کننده را اینگونه تعریف می کند: “یک محصول جامد تا نیمه سیال از پراکندگی یک عامل غلیظ کننده در روان کننده مایع. سایر مواد تشکیل دهنده که خواص ویژه ای ایجاد می کنند ممکن است شامل شود” (ASTM D 288، تعاریف استاندارد اصطلاحات مرتبط به نفت).

آناتومی گریس

همانطور که این تعریف نشان می دهد، سه جزء وجود دارد که یک گریس روان کننده را تشکیل می دهد. این اجزا روغن، تغلیظ کننده و مواد افزودنی هستند. روغن پایه و بسته افزودنی اجزای اصلی در فرمولاسیون گریس هستند و به این ترتیب تأثیر قابل توجهی بر رفتار گریس دارند. غلیظ کننده اغلب به عنوان اسفنجی که روان کننده را نگه می دارد (روغن پایه به اضافه مواد افزودنی) نامیده می شود. با افزودن گریس مناسب به روال تعمیر و نگهداری، تضمین می کنید که تاسیسات شما در اوج عملکرد کار می کند.

روغن پایه

بیشتر گریس هایی که امروزه تولید می شوند از روغن معدنی به عنوان اجزای سیال خود استفاده می کنند. این گریس های مبتنی بر روغن معدنی معمولاً عملکرد رضایت بخشی را در اکثر کاربردهای صنعتی ارائه می دهند. در دمای افراطی (کم یا زیاد)، گریسی که از روغن پایه مصنوعی استفاده می کند، پایداری بهتری را ایجاد می کند.

تغلیظ کننده ها

ضخیم کننده ماده ای است که در ترکیب با روان کننده انتخابی، ساختار جامد تا نیمه سیال را تولید می کند. نوع اصلی غلیظ کننده مورد استفاده در گریس فعلی صابون فلزی است. این صابون ها شامل لیتیوم، آلومینیوم، خاک رس، پلی اوره، سدیم و کلسیم است. اخیراً گریس های پیچیده از نوع غلیظ کننده محبوبیت پیدا کرده اند. آنها به دلیل نقاط سقوط بالا و توانایی های عالی در حمل بار انتخاب می شوند.

گریس های پیچیده با ترکیب صابون متالیک معمولی با یک عامل کمپلکس کننده ساخته می شوند. پرکاربردترین گریس پیچیده بر پایه لیتیوم است. اینها با ترکیبی از صابون لیتیوم معمولی و یک اسید آلی با وزن مولکولی کم به عنوان عامل کمپلکس ساخته می شوند.

غلیظ کننده های غیر صابونی نیز در کاربردهای خاص مانند محیط های با دمای بالا محبوبیت پیدا می کنند. بنتونیت و سیلیکا ایروژل دو نمونه از پایدار کننده هایی هستند که در دمای بالا ذوب نمی شوند. با این حال، تصور غلطی وجود دارد که حتی اگر غلیظ کننده بتواند در برابر دماهای بالا مقاومت کند، روغن پایه در دماهای بالا به سرعت اکسید می‌شود، بنابراین نیاز به یک بازه زمانی ریلوبی مکرر دارد.

حتما بخوانید:  فروشگاه اینترنتی روغن موتور پارس

مواد افزودنی

مواد افزودنی می توانند نقش های مختلفی را در یک گریس روان کننده ایفا کنند. اینها در درجه اول شامل افزایش خواص مطلوب موجود، سرکوب خواص نامطلوب موجود و دادن خواص جدید است. رایج ترین افزودنی ها بازدارنده های اکسیداسیون و زنگ زدگی، فشار شدید، ضد سایش و کاهش اصطکاک هستند.

علاوه بر این افزودنی ها، روان کننده های مرزی مانند دی سولفید مولیبدن (مولی) یا گرافیت ممکن است برای کاهش اصطکاک و سایش بدون واکنش های شیمیایی نامطلوب به سطوح فلزی در هنگام بارگذاری سنگین و سرعت های آهسته در گریس معلق شوند.

عملکرد

عملکرد گریس این است که با سطوح متحرک در تماس باقی بماند و بدون اینکه تحت نیروی گرانش، عمل گریز از مرکز یا تحت فشار فشرده شود، نشت کند. نیاز عملی اصلی آن این است که خواص خود را تحت نیروهای برشی در تمام دماهایی که در طول استفاده تجربه می کند، حفظ کند. به عنوان مثال، تأسیسات ساختمانی برای کارکرد در حداکثر عملکرد به گریس تخصصی و سنگین نیاز دارند.

 

حال به نوع گریس ها و کاربرد آن ها میپردازیم

گریس چیست و کاربرد آن

گریس ها یا روان کننده ها به طور کلی برای روانکاری وسایل نقلیه، ماشین ها ، کشتی ها و هواپیماها و اجزای آنها همیشه استفاده میشده است. با این حال، هیچ یک از گریس ها یکسان نیستند ، انواع مختلف گریس بر اساس خواص منحصر به فردی که دارند، نتایج متفاوتی را ایجاد می کنند.

با توجه به این گزاره ، روان کننده ها کاربردهای مختلفی دارند و در طیف وسیعی از صنایع از جمله خودروسازی، تولید، معدن، ساختمان، فولاد، صنایع دریایی، کشاورزی و غیره استفاده می شوند.

اگر مطمئن نیستید به چه نوع گریسی احتیاج دارید ، بد نیست نگاهی به انواع محصولات و بازار آن بیندازیم!

گریس کلسیم

گریس شاسی یا همان گریس کلسیم یکی از اولین گریس هایی است که برای مصارف عمومی تولید شد. برخی از ویژگی های کلیدی این گریس چند منظوره، مقاومت عالی در برابر آب، محافظت در برابر خوردگی خوب و پایداری مکانیکی عالی است. با این حال، این روان کننده بهتر است در دماهای پایین تر استفاده شود، زیرا دمای بالا ممکن است باعث تغییر در ساختار آن شود. امروزه گریس کلسیم و گریس کمپلکس کلسیم عمدتاً در مصارف دریایی، صنعتی، خودروسازی و کشاورزی استفاده می شود.

گریس-شاسی-کاسپین-10-پوندی-removebg-preview

گریس شاسی بر پایه کلسیم

گریس لیتیوم

گریس لیتیوم یک گریس چند منظوره است که به دلیل دوام، ویسکوزیته بالا و پایداری شناخته شده است. این برای محافظت طولانی مدت در برابر اکسیداسیون، خوردگی، دماهای شدید و سایش و پارگی طراحی شده است. گریس های کمپلکس لیتیوم و لیتیوم نیز با روانکاری عالی، مقاومت خوب در برابر آب و توانایی تحمل فشار بالا و بارهای ضربه ای مشخص می شوند. آنها برای کاربردهای مختلف از جمله خودروسازی، باغبانی، صنعتی، خانگی و کاربردهای فلز به فلز مناسب هستند.

کاسپین-1-پوندی روغن موتور پارس

گریس همه کاره بر پایه لیتیوم

گریس آلومینیوم کمپلکس

گریس آلومینیوم کمپلکس مزایای زیادی دارد ، می تواند در برابر دماهای بسیار بالا مقاومت کند، خواص قابل توجهی در برابر آب دارد، از زنگ زدگی، خوردگی و اکسیداسیون جلوگیری می کند و پایداری برشی خوبی دارد. گریس های آلومینیوم کمپلکس بهترین کاربرد را در صنایع غذایی دارند، در صنایع خودروسازی، آسیاب فولاد، ساخت و ساز و کشاورزی نیز نتایج عالی ارائه می دهند.

حتما بخوانید:  فروشگاه اینترنتی روغن موتور پارس

گریس باریم کمپلکس

گریس باریم کمپلکس یک گریس با کارایی بالا است که به دلیل پایداری مکانیکی، مقاومت در برابر دمای بالا، توانایی تحمل بارهای سنگین و سرعت بالا، تحمل آب عالی، پایداری عالی در برابر اکسیداسیون و همچنین مقاومت در برابر مواد شیمیایی مختلف شناخته شده است. گریس باریم کمپلکس بیشتر در کاربردهای سخت و سنگین مانند کاربردهای صنعتی، هوانوردی، دریایی و تولیدی استفاده می شود.

گریس بنتون (رس)

گریس بنتون یک روان کننده بر پایه خاک رس است که با کمک خاک رس بنتونیت ساخته شده است. این نوع گریس اغلب روان کننده غیر ذوب نامیده می شود زیرا نقطه ریزش مشخصی ندارد. خواص اصلی آن مقاومت در برابر تغییر دما، محافظت در برابر سایش و پارگی عالی، تحمل آب استثنایی، پایداری مکانیکی یا برشی خوب و چسبندگی چشمگیر است. گریس بنتون برای کاربردهای بسیار پرتقاضا ایده آل است و معمولاً در صنعت فولاد، تولید، ساخت و ساز، معدن و سرامیک استفاده می شود.

تابان_یک_پوندی-روغن موتور پارس

             گریس تابان بر پایه بنتون

گریس پلی اوره

گریس پلی یوریا به دلیل ویژگی های شگفت انگیز آن مانند مقاومت در برابر آب، پایداری عالی در برابر اکسیداسیون، جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی، دوام، تطبیق پذیری، پایداری مکانیکی خوب و همچنین عملکرد در دمای بالا بسیار محبوب شده است. با توجه به این ویژگی ها، گریس پلی اوره برای کاربردهای طولانی مدت توصیه می شود و در صنایع مختلف استفاده می شود. برای روانکاری مناسب کارخانه های فولاد و موتورهای الکتریکی حیاتی در نظر گرفته می شود.

گریس سدیم

گریس سدیم با مخلوط کردن صابون سودا با مواد افزودنی و روغن های پایه فرموله می شود. چنین مخلوطی پایداری برشی جامد، نقطه ریزش بالا، حفاظت عالی در برابر زنگ زدگی و روانکاری خوب را فراهم می کند، اما مقاومت در برابر آب و پایداری اکسیداسیون ضعیفی دارد. به دلیل معایب آن، گریس سدیم در حال حاضر بیشتر برای روانکاری بلبرینگ های تماسی غلتشی استفاده می شود. علاوه بر این، معمولاً در تلاش برای تولید گریس با کیفیت و ارزش بالاتر، با سایر گریس ها مخلوط می شود.

والوالین_یک_پوندی-روغن موتور پارس

گریس والوالین بر پایه سدیم

همه این هفت نوع گریس را می توان به عنوان گریس های چند منظوره (MP)، گریس های فشار شدید (EP)، گریس های دریایی، گریس های سنگین، گریس های تخصصی، گریس های خودرو، گریس های صنعتی و غیره نام برد.

حتما بخوانید:  بررسی عملکرد و مزایای گریس خودرو🚗

 

عواملی که باید هنگام انتخاب گریس مناسب برای نیازهای خود در نظر بگیرید

هنگامی که نوبت به خرید گریس ارزان و نوع مناسب گریس برای نیازهای کاربرد فردی شما می رسد، بهتر است قبل از تصمیم گیری نهایی، چندین فاکتور را در نظر بگیرید.

روغن پایه

روغن پایه نشان دهنده پایه و اساس هر روان کننده است و شایان ذکر است که نوع آن عملکرد کلی گریس مورد نظر را تعیین می کند. سه نوع اصلی روغن پایه عبارتند از روغن های معدنی، مصنوعی و گیاهی. روغن های مصنوعی بهترین نتایج را از نظر حفاظت، عملکرد، دما و مقاومت در برابر آب و هوا و به دنبال آن پایداری برشی خوب ارائه می دهند.

مواد افزودنی

از مواد افزودنی برای افزایش ویژگی ها و کیفیت هر گریس و افزایش عملکرد آن استفاده می شود. رایج ترین افزودنی ها افزودنی های فشار شدید، اکسیداسیون، زنگ زدگی و بازدارنده های خوردگی، پلیمرهایی که برای افزایش چسبندگی استفاده می شوند، مواد جامد نامحلول و افزودنی هایی هستند که محافظت از سایش و پارگی را افزایش می دهند. همچنین رنگ ها و رنگدانه های خاصی به هر گریس اضافه می شود.

غلیظ کننده

غلیظ کننده ها برای فعال کردن همه اجزای گریس برای چسباندن بهتر استفاده می شوند که باعث افزایش کارایی کلی هر گریس می شود. انواع غلیظ کننده هایی که معمولا مورد استفاده قرار می گیرند صابون های ساده و پیچیده هستند که بر پایه ترکیبات لیتیوم، کلسیم، آلومینیوم، سدیم و باریم هستند. علاوه بر این، برخی غلیظ‌کننده‌های غیر صابونی، مانند آنهایی که بر پایه خاک رس و پلی اوره هستند، می‌توانند برای قوام بخشیدن به گریس استفاده شوند.

مقاوم سازی

سازگاری خاصیتی است که توسط موسسه ملی گریس روغنکاری (NLGI) تعریف شده است که برای تعیین سطح نرمی یا سختی هر گریس استفاده می شود. به هر گریس یک عدد NLGI اختصاص داده می شود که از 000 به 6 می رسد. سپس از این گریدهای NLGI برای بیان سطح قوام هر گریس استفاده می شود. بنابراین، به عنوان مثال، گریس NLGI گرید 000 کاملا روان است، گریس NLGI درجه 0 بسیار نرم است، گریس NLGI 1 نرم است، گریس NLGI 2 نرمال در نظر گرفته می شود، گریس NLGI 3 سفت است، در حالی که گریس NLGI 6 به عنوان بسیار سفت و سخت تعریف می شود.

گریس چیست و کاربرد آن

گرانروی

گرانروی گریس توانایی آن را برای پایدار ماندن و محافظت موثر در برابر اصطکاک تعیین می کند. گرانرویه بالاتر هنگامی که گریس در معرض بارهای سنگین و آهسته قرار می گیرد، پایداری بیشتری را فراهم می کند، در حالی که گرانرویه کمتر برای کاربردهای با سرعت بالا ایده آل است.

 جمع بندی

همانطور که می بینید، نوع گریسی که تصمیم می گیرید استفاده کنید بسیار مهم است

هر روانکار دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های متفاوت است که قوام، گرانروی، توانایی جلوگیری از اصطکاک، کاهش سایش، محافظت در برابر زنگ زدگی، خوردگی و اکسیداسیون، حفظ تحرک و جلوگیری از تماس آب و سایر آلاینده‌ها با تجهیزات را تعیین می‌کند. .

همه این عوامل را قبل از خرید در نظر بگیرید و به یاد داشته باشید ، گریس مناسب برای شما گریسی است که تمام الزامات شما را برآورده کند و از آن فراتر رود.

 

گریس چیست و کاربرد آن

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *