SAE چیست + گریدهای گرانروی روغن موتور
SAE چیست + گریدهای گرانروی روغن موتور
در این مقاله قصد داریم در مورد درجه های گرانروی موتور (SAE) صحبت کنیم، که برای بسیاری از وسایلنقلیه مسافربری بسیار مهم است، امیدواریم که این نوع قرارداد نامگذاری را توضیح دهد، بنابراین اول از همه SAE چه کسانی هستند.
مروری بر تاریخچه SAE:
SAE، جامعه ای ازمهندسین خودرو میباشند، ودر اوایل دهه 1900 سازمانی مستقر در ایالات متحده تأسیس شد و بدیهی است که آغاز عصر جدید و مدرن در موتور خودروها میباشد، این سازمان بسیار گسترش یافته و اکنون به نوعی سازمان یادگیرنده تبدیل شدهاند.
بسیاری از متخصصان خودرو و بسیاری از استانداردها را تعیین می کنند، به ویژه مواردی که ما به آنها علاقه مندیم پارامترهای مربوط به روغن موتورهای چند درجه و گرانروی آنها هستند، بنابراین نحوه خواندن درجه های SAE نسبتاً ساده است.
نحوه خواندن اعداد مربوط به گرانروی
برای درک بهتر این موضوع با یک مثال ساده این مورد را تفهیم میکنیم.
0W-20
ویسکوزیته در اغلب روغن موتورها از دو عدد تشکیل شده است، که اولی مربوط به عملکرد دمای سرد است، بنابراین W را میتوانید برای زمستان در نظر بگیرید و W نشاندهنده زمستان به این دلیل است که در روز به خصوص در محیطهای واقعاً ناملایم مانند کردستان یا برخی از مناطق شمالی کشور شما در واقع باید بسته به فصل، روغن موتور خودروی خود را تعویض کنید و این به این دلیل است که دماهای سرد نمره های استاندارد را تحت تاثیر قرار می دهند، شماره دوم مربوط به سرویس معمولی است. در این مورد ما به گرید 20 اشاره کردهایم که در حال حاضردر روغن موتور های مونو گرید وجود دارد، بنابراین یک مثال خوب از آن در موتورهای گاز طبیعی ثابت یا گاز طبیعی است که معمولاً در SAE 40 کار می کنند.
بنابراین آنها یک روغن موتور چند درجه نیستند، اما اکثر وسایل نقلیه مسافربری چه موتورهای بنزینی یا دیزلی روی یک سیستم چند درجه کار می کنند، در این مثال ما یک روغن موتور ترکیبی داریم که محدودیت دمای پایین درجه صفر W و حدود 100 درجه برای درجه 20 را برآورده می کند، در عمل به این معنی است که اگر به نمودار ویسکوزیته و دما روغن موتور نگاه کنید، می دانید.
به عنوان مثال که ویسکوزیته با دما کاهش می یابد.
بنابراین درجه صفر W چیزی شبیه به این خواهد بود، درجه 20 کمی ضخیم تر از محدوده دما است و W200 بین این دو رد می شود بنابراین در دماهای پایین مانند 0W عمل می کند و در دماهای بالا مانند 20 عمل می کند. ما این را از طریق استفاده از اصلاح کننده های گرانروی روغن موتور بدست می آوریم و آنها یک کلاس از مواد افزودنی هستند.
طبقه بندی روغن موتور
بنابراین در اینجا سیستم طبقهبندی واقعی است و اولین چیزی که متوجه خواهید شد این است که همه نمرات زمستانی به نوعی با مقدار معینی از معیارها مطابقت دارند و همه نمرات استاندارد با مجموعهای از معیارها مطابقت دارند.
بنابراین بیایید کمی به آنها با جزئیات نگاه کنیم و ببینیم که چه تفاوتهایی دارند، پس اول از همه بیایید این مشخصات درجه حرارت پایین زمستان را در نظر بگیریم و معنی آنها را ببینیم.
ویسکوزیته میل لنگ با دمای پایین( low temp cranking viscosity max):
بنابراین با یک موتور خوب، بدیهی است که وقتی در شرایط کار است، روان کننده در اطراف موتور جریان دارد و تمام اجزای اصلی را روان می کند، اما زمانی که برای مدتی ساکن باشد، آنقدر روان کننده در سیستم وجود ندارد که از موتور محافظت کند. بدیهی است که ما مقداری در تابه روغن موتور داریم اما همه چیز به نوعی در مخزن تخلیه می شود.
بنابراین در دمای پایین چیزی که ما نگران آن هستیم راه اندازی موتور و محافظت از موتور در هنگام راه اندازی است. پس ویسکوزیته میل لنگ در دمای پایین نوعی معیار برای عملکرد میل لنگ سرد است که به موتور اجازه میدهد تا زمانی که احتراق را میچرخانیم به نوعی تیک تیک بزند و این مخصوص دماهای سرد است زیرا در دماهای سرد ویسکوزیته روانکار افزایش مییابد.
ویسکوزیته پمپاژ دمای پایین (low temp pumping viscosity max):
می خواهیم مطمئن شویم پمپ روغن موتور ما می تواند روغن موتور را در دماهای پایین به تمام قسمت های مختلف موتور پمپ کند.
بنابراین اگر میخواهید بادامکها را بهعنوان مثالی واقعاً خوب در هنگام خشک شدن در نظر بگیرید، آنها همچنان جزء بسیار سنگینی هستند و اگر روغن موتور نمیتوانست به بادامکها برسد و بادامکها برای مدت زمانی خشک کار میکردند. می تواند صدمات زیادی به آنها وارد کند
بنابراین ما واقعا باید مطمئن شویم که روان کننده می تواند به سرعت به تمام مناطق بحرانی جریان یابند.
اصطحکاک جنبشی در 100 درجه سلسیوس (kinematic viscosity 100C min)
اما در نهایت، ما فقط یک روغن موتور درجه زمستان را بر اساس عملکرد دمای سرد آن تعریف نمی کنیم، بلکه باید در دماهای عملیاتی و عملکرد نیز کار کند.
بنابراین، زمانی که شما به سمت عملکرد دمای بالا بروید، حداقل گرانروی روغن موتور را در 100 درجه سانتیگراد تنظیم می کنند، ما همچنان به تنظیم حداقل مشخصات روی ویسکوزیته سینماتیکی روی 100 درجه ادامه می دهیم، اما ما یک پایان را نیز تعیین می کنیم و این به این دلیل است که ما همچنان به ویسکوزیته کافی نیاز داریم. برای محافظت از تمام قطعات موتور و هنگامی که از آن آستانه عبور می کند.
ویسکوزیته برشی بالا (high shear viscosity 150C min )
آزمون نهایی ویسکوزیته برشی بالا است، دوباره آزمون (hths)است، این چیزی است که باید با جزئیات بسیار بیشتری بررسی کنیم، زیرا در سال های اخیر تاکید بسیار بیشتری داشته است، به ویژه به طور موثری به صرفه جویی در مصرف سوخت و مصرف سوخت مربوط می شود، آنچه که سعی دارد انجام دهد این است که به تأثیر افت موقت ویسکوزیته در برش بالا نگاه کند، بنابراین آنچه اتفاق می افتد این است که به عنوان مثال در اطراف حلقه های پیستون، اصلاح کننده های ویسکوزیته ظرفیت خود را برای حفظ ویسکوزیته از دست بدهند و آنها این کار را به طور موقت انجام می دهند و بنابراین آزمایش ویسکوزیته برشی بالا معیاری برای تخریب موقت در نوع عملکرد vi است.
امیدواریم این به شما کمی مزه داده باشد، که اول از همه نحوه درک ویسکوزیته های چند درجه SAE و همچنین برای درک رژیم های آزمایشی که درجه های ویسکوزیته مختلف را تعریف می کنند، به شما کمک کرده باشد.