روغن موتور

روغن موتور چیست و نحوه عملکرد آن در خودرو

بهترین روغن موتور برای ساینا، تیبا، شاهین، کوییک روغن موتور پارس

روغن موتور چیست و نحوه عملکرد آن در خودرو

روغن موتور به عنوان تغذیه موتور خودرو شناخته می شود. از همین رو، رسیدگی به آن از جمله نکات مهم برای داشتن یک خودروی سالم می باشد.

 

روغن موتور چیست؟

روغن موتور به عنوان یکی از نیاز های اساسی در هر خودرویی شناخته می شود. در واقع، با توجه به این که موتور خودرو به عنوان اصلی ترین قطعه خودرو شناخته می شود، توجه و رسیدگی به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از راه های توجه به موتور خودرو، استفاده از روغن مناسب و تعویض به موقع آن می باشد. به این ترتیب، می توان به راحتی طول عمر موتور را افزایش داد.

روغن موتور ترکیبی از روغن پایه و تعدادی از افزودنی ها می باشد. به عبارت دیگر، باید گفت که این روغن، به عنوان گروهی از روغن ها شناخته می شود که از آن برای کاهش حرارت، اصطکاک و همچنین سایش اجزای موتور خودرو استفاده می کنند. اگر بخواهیم در رابطه با وظایف این نوع روغن صحبت کنیم، لازم است به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • پایین آوردن میزان اصطکاک موجود بین قطعات موتور
  • شستشو و تمیز نگه داشتن داخل موتور و تمام قطعات آن
  • آب بندی سیلندر و پیستون خودرو
  • خنک کردن قطعات موتور
  • محافظت از قطعات موتور در برابر عواملی همچون خوردگی
  • بهبود عملکرد قطعات موتور
حتما بخوانید:  بهترین روغن موتور برای ساینا، تیبا، شاهین، کوییک

 

روغن موتور

                                                      روغن موتور

انواع روغن موتور در بازار

اگر برای تعویض روغن موتور خودرو خود سری به بازار زده باشید، خواهید دید که انواع مختلفی از آن در بازار موجود می باشد. به طور کلی، این نوع روغن ها را در سه گروه دسته بندی می کنند که این دسته بندی ها به قرار زیر می باشند:

1_ روغن مینرال: این نوع روغن ها بر پایه نفت خام می باشند. این روغن ها سال ها است که به عنوان شناخته شده ترین روغن ها در خودرو ها مورد استفاده قرار می گیرند.

2_ روغن سنتتیک: این روغن ترکیبی از هیدروکربن های مختلف می باشد. در واقع، برای تولید این نوع روغن ها از نفت خام استفاده نشده است. روغن های سنتتیک برای اولین بار برای موتور های جت مورد استفاده قرار گرفت. اما با توجه به ویژگی های مثبت آن چند سالی است که برای موتور خودرو نیز مورد استفاده قرار می گیرد.  البته قیمت این روغن نسبت به سایر روغن ها بالاتر می باشد. از جمله ویژگی های این روغن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دمای سوختن بالا
  • میزان تبخیرشوندگی پایین
  • غیر خورنده بودن
  • ویسکوزیته بالا
  • اکسیداسیون بالا
  • کاهش مصرف سوخت

3_ روغن نیمه سنتتیک: این نوع روغن موتور ترکیبی از دو نوع روغن ذکر شده می باشد. در واقع، می توان گفت که این نوع روغن ها کیفیت پایین تری نسبت به روغن های سنتتیک دارند، اما نسبت به روغن های مینرال عملکرد بهتری خواهند داشت. این نوع روغن ها نسبت به روغن های سنتتیک از قیمت مناسب تری نیز برخوردار می باشند.

حتما بخوانید:  بهترین برند روغن موتور در بازار ایران

 

                                                                                                                 روغن خودرو

زمان تعویض روغن

معمولا این تصور بین افراد وجود دارد که روغن موتور خودرو را باید هر سه ماه یک بار و یا پس از طی مسافتی در حدود 7000 کیلومتر باید تعویض نمود. در این رابطه باید بگوییم که چنین تصوری کاملا غلط می باشد. برای این که زمان مناسب تعویض روغن خودرو مشخص شود، لازم است کیفیت روغن به طور مرتب مورد بررسی قرار گیرد. در این بین بررسی برخی عوامل می تواند در تعیین زمان مناسب تعویض روغن کمک کننده باشد. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نوع روغن مورد استفاده

هر چه کیفیت روغن موتور مورد استفاده بهتر باشد، زمان تعویض آن نیز طولانی تر خواهد بود. با توجه به این که انواع مختلفی از این نوع روغن در برند های مختلف در بازار موجود می باشد، بهتر است در انتخاب خود دقت نموده و با کیفیت ترین آن را انتخاب نمایید.

  • تکنولوژی ساخت موتور خودرو

همان طور که می دانید، امروزه تکنولوژی ساخت قطعات خودرو به صورت چشمگیری تغییر کرده است. از همین رو، باید گفت که تکنولوژی ساخت موتور خودرو نیز از این موضوع مستثنی نیست. همین موضوع می تواند در زمان تعویض روغن موتور خودرو تاثیرگذار باشد. برای مثال موتور هایی که به صورت توربوشارژ طراحی شده اند، زودتر از سایر موتور ها به تعویض روغن نیاز پیدا می کنند.

  • نحوه رانندگی
حتما بخوانید:  فروشگاه اینترنتی روغن موتور پارس

نحوه رانندگی فرد و میزان مسافت طی شده از جمله عواملی هستند که می توانند در تعیین زمان تعویض روغن موتور تاثیرگذار باشند. بنابراین این تصور که هر 2 یا 3 ماه باید روغن خودرو تعویض شود، اشتباه می باشد. چرا که ممکن است فردی در 3 ماه مسافت 5000 کیلومتری را طی کرده باشد و فرد دیگر در همین زمان مسافت 10000 کیلومتری را طی کرده باشد.

چه نشانه هایی زمان تعویض روغن موتور را مشخص می نماید؟

برای این که بتوانید زمان تعویض روغن موتور را تشخیص دهید، کافی است به نشانه های آن توجه داشته باشید. برای مثال صدای تیک تاک موتور خودرو به هنگام روشن کردن خودرو می تواند یکی از نشانه ها باشد. علاوه بر این، بالا بودن دور موتور به هنگام ثابت بودن خودرو، شنیدن صدای ضربه از موتور، روشن شدن چراغ چک، کم شدن شتاب و … می توانند از جمله نشانه های تعویض روغن باشند.

 

                                                                                               کارایی روغن موتور در خودرو

روغن موتور چیست و نحوه عملکرد آن در خودرو

1 دیدگاه در “روغن موتور چیست و نحوه عملکرد آن در خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *