فیلتر روغن

فیلتر روغن خودرو: ویژگی‌های یک فیلتر باکیفیت، زمان تعویض فیلتر

فیلتر روغن روغن موتور پارس

فیلتر روغن خودرو: ویژگی‌های یک فیلتر باکیفیت، زمان تعویض فیلتر 

قبل از همه چیز باید بدانیم فیلتر روغن خودرو چیست و چه کاربردی دارد ؟

فیلتر روغن یکی از قطعات مهم خودرو است که ناخالصی‌های روغن را جدا می‌کند. این فیلتر باید به طور منظم بررسی و تعویض شود تا به موتور خسارت وارد نگردد.

خودرو مانند هر وسیله دیگر، نیاز به مراقبت و رسیدگی‌های منظم دارد. تنها در این صورت است که می‌توان بهترین بهره را از آن برد و با امنیت کامل از آن استفاده کرد. عملکرد فیلتر روغن یکی از مواردی است که در سرویس‌های دوره‌ای خودرو باید بررسی شود. زیرا هرگونه مشکلی که در روغن کاری موتور و اجزاء اتومبیل ایجاد شود، ممکن است خسارت‌های بسیار بزرگی به همراه داشته باشد. اما این فیلتر دقیقاً چه نقشی در عملکرد خودرو دارد و چرا تا این اندازه پراهمیت است؟ پاسخ این سؤال را در ادامه به طور مفصل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

نقش روغن و فیلتر روغن در موتور اتومبیل

 

فیلتر روغن 1 روغن موتور پارس

مجموعه اجزائی که در موتور خودرو کار می‌کنند و با سوزاندن بنزین، حرکت خودرو را میسر می‌سازند، تحت دمای بسیار بالایی هستند. این دمای بالا نیاز به یک خنک کننده دارد تا اجزاء دچار آسیب نشوند و تنها خنک کننده‌ای که برای چنین شرایطی مناسب به نظر می‌رسد، روغن موتور است. روغن موتور با گردش در موتور مانع از افزایش دما و گرم شدن بیش از حد قطعات می‌شود و همچنین به عنوان یک روانکار عمل می‌کند. از طرفی آلودگی‌های سر راه خود را نیز جمع آوری می‌کند تا قطعات بدون مشکل کار کنند. اما در نهایت تکلیف این آلودگی‌ها و ناخالصی‌هایی که جذب روغن شده است، چه می‌شود؟

اینجاست که نقش فیلتر روغن آشکار می‌گردد. این فیلتر مانند یک صافی عمل کرده و روغن در حال گردش در موتور را تصفیه می‌کند. اگر تصفیه به درستی انجام نشود، ناخالصی‌ها همراه روغن به اجزاء موتور می‌رسند و باعث خسارت و اشکال در عملکرد موتور می‌گردند. به همین دلیل فیلتر نقش بسیار مهمی در سرویس‌های دوره‌ای خودرو دارد و حتماً باید در فواصل زمانی معینی، وارسی شود.

حتما بخوانید:  نحوه تعویض فیلتر روغن در منزل👷🏽

در بررسی‌های دوره‌ای فیلتر روغن چه اتفاقی می‌افتد؟

همان‌طور که گفتیم، فیلتر آلودگی‌های روغن را جذب می‌کند. اما اگر آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها از حدی بیشتر شود، فیلتر نمی‌تواند عملکرد قبلی خود را داشته باشد و حتی ممکن است از عبور روغن و رسیدن آن به اجزاء و قطعات موتور جلوگیری کند. در این مواقع خسارت‌های بسیار بزرگی متوجه موتور خودرو خواهد بود. به همین دلیل لازم است حتماً، فیلتر روغن ماشین را به موقع بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید. به یاد داشته باشید فیلتر یک قطعه مصرفی در اتومبیل شماست. پس حتی اگر از بهترین روغن موتور استفاده می‌کنید یا کمترین استفاده را از خودرو خود دارید، باز هم لازم است هر چند وقت یک بار آن را با یک فیلتر نو تعویض نمایید.

چگونه بهترین فیلتر را انتخاب کنیم؟

 

فیلتر روغن 2 روغن موتور پارس

 

هنگامی که در صدد خرید فیلتر روغن هستید، لازم است چند نکته را در نظر بگیرید تا محصولی باکیفیت را خریداری نمایید. فیلتری به عنوان یک محصول باکیفیت شناخته می‌شود که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • کاغذ فیلتر باید به اندازه کافی مستحکم باشد. زیرا روغنی که در موتور در حال گردش است و قرار است از فیلتر نیز گذر کند، فشار بالایی دارد. اگر کاغذ فیلتر مقاوم نباشد به راحتی پاره شده و به ناخالصی‌ها اجازه عبور می‌دهد. همچنین یک فیلتر خوب کاغذهای متعددی دارد.
  • محفظه فیلتر روغن نیز درست مانند کاغذ آن باید مقاوم باشد. زیرا در معرض عبور پرفشار روغن موتور است.
  • فیلتر باید به شکلی ساخته شده باشد که بتواند تک تک ذرات ریز و درشت ناخالصی را از روغن جدا کند. زیرا حتی ریزترین ذرات نیز اگر به درستی جدا نشوند، به موتور و اجزای آن آسیب خواهند رساند.
  • به هیچ وجه نباید نشتی روغن داشته باشد. آب بندی فیلتر باید به شکلی باشد که روغن تنها از مسیر مشخص شده عبور کند.

 

سوپاپ اطمینان

یکی از بخش‌های مهم در فیلتر روغن، سوپاپ اطمینان آن است. همان‌طور که گفتیم اگر فیلتر به موقع تعویض نشود ممکن است به دلیل حجم بالای آلودگی‌ها، مانع از عبور روغن گردد. در این حالت وجود سوپاپ اطمینان باعث می‌شود روغن از مجرای دیگری (البته روغن تصفیه نشده) به موتور برسد. هر چند وجود روغن تصفیه نشده در موتور به خودی خود موجب آسیب رسیدن به اجزاء می‌شود، اما بهتر از این است که قطعات بدون روغن کار کنند.

حتما بخوانید:  خرید بهترین روغن موتور و فیلتر روغن برای پراید🧐

 

ویژگی‌های یک فیلتر روغن خودرو با کیفیت

کارایی فیلتراسیون

یکی از عوامل اصلی در انتخاب یک فیلتر روغن خودرو، کارایی فیلتراسیون آن است. یک فیلتر با کیفیت بالا می‌تواند ذرات کوچکتر را نیز زیر نظر داشته باشد و در نتیجه حفاظت بیشتری به موتور ارائه دهد. بهتر است فیلترهایی با امتیاز میکرون بالا انتخاب شوند، که نشان‌دهنده توانایی گرفتن حتی از ذرات کوچکتر است.

جنس و مقاومت

فیلترهای با کیفیت معمولاً از جنس‌های مقاوم تهیه می‌شوند که می‌توانند در برابر دماها و فشارهای مختلف مقاومت نشان دهند. ساختار فیلتر باید محکم باشد تا از فشار یا انحراف تحت فشار جلوگیری کند. جنس‌هایی مانند فیبرهای مصنوعی و فلزات از دوام و ماندگاری عالی برخوردارند.

سازگاری با مدل‌های خودروها

همه فیلترهای روغن به خصوص فیلتر روغن‌های برند فیلتر روغن سرکان، فیلتر روغن رانی،فیلتر روغن کاسپین برای همه مدل‌های خودروها مناسب هستند. انتخاب یک فیلتر ویژه برای مدل و ساخت خودروی شما بسیار مهم است. به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید یا با یک کارشناس مشاوره کنید تا فیلتر مناسب اندازه و نوع برای خودروی شما را پیدا کنید.

شما همنچنین می‌‎توانید برای خرید فیلتر روغن سرکان، خرید فیلتر روغن رانی، خرید فیلتر روغن کاسپین به بخش فروشگاه روغن موتور پارس مراجعه کرده و یا با زدن بر روی لینک‌ها خریداری کنید.

شیر ضد بازگشت

یک فیلتر روغن مانند فیلتر روغن سرکان با کیفیت دارای شیر ضد بازگشت است که جلوی روغن رفتن از فیلتر به خارج از آن را می‌گیرد و مطمئن می‌شود که موتور هنگام روشن شدن فوریاً روغنی را دریافت کند و سایش قطعات کلیدی را کاهش می‌دهد.

شیر ورودی

شیرهای ورودی در جلوگیری از محدودیت جریان روغن در زمان روشن شدن یا هنگامی که فیلتر بسته شده‌است، نقش دارند. آنها به روغن آلوده اجازه می‌دهند که موقتاً از فیلتر عبور کرده و مطمئن می‌شوند که موتور همیشه تأمین کننده روغن نو باقی می‌ماند.

محیط فیلتراسیون

محیط فیلتراسیون درون فیلتر روغن رانی یا فیلتر روغن کاسپین جایی است که عمل فیلتراسیون واقعی انجام می‌شود. فیلترهای با کیفیت برند سرکان از مواد پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند که به طور موثر ذرات کوچک را ضبط کرده و همچنین جریان روغن تمیز را فراهم می‌کنند. فیبرهای مصنوعی و سلولز از جمله مواد معمولی در فیلترهای ویژه استفاده می‌شوند.

حتما بخوانید:  بهترین فیلتر آلات ایرانی برای انواع خودروها + معرفی برند های معتبر فیلتر برای انواع خودرو

 

چه زمانی باید فیلتر روغن خودرو را تعویض کنیم؟

 

فیلتر روغن روغن موتور پارس

تا اینجا به اندازه کافی درباره نقش مهم فیلتر و اهمیت تعویض فیلتر روغن به موقع آن صحبت کردیم. اما سؤال مهم این است که زمان مناسب برای تعویض فیلتر روغن دقیقاً چه زمانی است؟ آیا اصلاً می‌توان زمان دقیقی برای آن مشخص کرد؟ در ادامه پاسخ این سؤال را نیز بررسی خواهیم کرد.

تعویض روغن موتور یا تعویض فیلتر؟

اگر می‌خواهید طول عمر موتور خودروی شما بیشتر باشد، باید تعویض فیلتر را در اولویت خود قرار دهید. حتی با توجه به این که قیمت فیلتر روغن از خود روغن موتور کمتر است، به نظر می‌رسد گذاشتن تمرکز بر تعویض فیلتر روغن بهتر از تعویض روغن باشد. البته روغن موتور نیز باید در زمان مورد نیاز حتماً تعویض گردد. اما اگر فیلتر به طور مرتب عوض شود، نیاز کمتری به تعویض روغن موتور خواهد بود. البته برخی از متخصصان پیشنهاد می‌دهند زمانی که قصد تعویض روغن موتور پیشرانه را دارید، فیلتر را نیز عوض کنید. اما اگر در آن زمان بخصوص فیلتر هنوز کارایی خوبی دارد می‌توانید تعویض آن را به بعد موکول کنید.

 

نشانه‌هایی که به شما می‌گویند باید فیلتر روغن را تعویض کنید

وجود هر کدام از علائم و موارد زیر می‌تواند به شما بگوید زمان تعویض فیلتر فرا رسیده است:

  • هنگامی که چراغ چک موتور روشن می‎شود.
  • زمانی که فیلتر نشتی دارد.
  • هنگامی که جریان روغن موتور با کاهش فشار همراه می‌شود.

در کنار سرویس‌های منظم و دوره‌ای، با توجه به این سه علامت نیز می‌توانید زمان مناسب برای تعویض فیلتر روغن را پیدا کنید و از بروز خسارت و آسیب‌های احتمالی به ققطعات جلوگیری به عمل آورید.

برای خرید فیلتر، دقیق و نکته سنج باشید

فیلتر روغن

به عنوان آخرین نکته یادآور می‌شویم، همان‌قدر که لازم است در خرید روغن موتور دقیق باشید، باید در انتخاب فیلتر نیز با دقت عمل کنید. درست است که قیمت فیلتر روغن ماشین در برندهای مختلف، بسیار متفاوت است. اما بهتر است پیش از قیمت به کیفیت فیلتر نگاه کنید. با توجه به انواع مختلف فیلتر موجود در بازار نمی‌توان قیمت مشخصی برای یک فیلتر خوب تعیین کرد. اما می‌توان گفت عواملی مانند نوع خودرو، تعداد و کیفیت کاغذ فیلتر، کیفیت اجزاء سازنده محفظه و … همگی روی قیمت نهایی تأثیر می‌گذارند. پس لازم است حتماً هنگام خرید از مشاوره یک فرد کارشناس در این زمینه کمک بگیرید و در این زمینه فروشگاه روغن موتور پارس مفتخر است با تهیه بهترین نوع و برند فیلتر روغن بازار نیازهای مشتریان گرامی را براورده نماید و ضمنا برای تماس با کارشناسان از طریق شماره های زیر (در ساعات اداری)میتوانید تماس حاصل فرمایید .

076-32214013

076-32214014

 

[sp_easyaccordion id=”4267″]

 

 

فیلتر روغن خودرو: ویژگی‌های یک فیلتر باکیفیت، زمان تعویض فیلتر 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *