فیلتر کابین

چرا تعویض فیلتر کابین خودرو مهم است؟

اهمیت تعویض فیلتر کابین خودرو


در این مقاله خواهید دانست که چرا تعویض فیلتر کابین خودرو مهم است؟ در اینجا نگاهی داریم به نقش فیلتر هوای کابین و اینکه چرا تعویض منظم آن باید همیشه در اولویت باشد. همانطور که از نامش پیداست، فیلتر هوای کابین، هوای ورودی به کابین شما را از طریق سیستم HVAC (گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع) فیلتر و تمیز می کند.


نقش فیلتر کابین خودرو

وقتی صحبت از تعمیر و نگهداری معمول خودرو می شود، احتمال اینکه تعویض فیلتر کابین خودرویتان در اولویت نباشد ، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که هوای داخل ماشین شما می تواند تا 10 برابر آلایندگی بیشتری نسبت به هوای بیرون از کابین خودرو داشته باشد، پس ممکن است بخواهید در مورد تعویض فیلتر کابین تجدید نظر کنید.

در اینجا نگاهی داریم به نقش فیلتر هوای کابین و اینکه چرا تعویض منظم آن باید همیشه در اولویت باشد. همانطور که از نامش پیداست، فیلتر هوای کابین، هوای ورودی به کابین شما را از طریق سیستم HVAC (گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع) فیلتر و تمیز می کند. به طور معمول در زیر داشبورد یا زیر کاپوت و در قسمتی نزدیک به داشبورد قرار دارد و از ورود زباله ها، کثیفی ها و آلاینده ها مانند گرد و غبار، گرده، مه دود و هاگ های کپک به خودرو جلوگیری می کند. با این حال، از آنجایی که اساساً فیلتر کابین چیزی است که بین فضای داخلی خودرو و دنیای بیرون قرار دارد، می‌تواند به راحتی مسدود شود ، در نهایت اگر این کار را نمی‌کرد کار خود را انجام نمی‌داد.

حتما بخوانید:  اهمیت تعویض فیلتر های خودرو

وقتی فیلتر کابین مسدود شود چه اتفاقی می افتد؟

متأسفانه فیلتر کابین مسدود شده دیگر آنطور که باید کار نمی کند. علاوه بر سیستم گرمایش و سرمایش با کارایی کمتر ، این امر در واقع می تواند باعث شود که هوای داخل وسیله نقلیه شما بیشتر از هوای بیرون آلوده شود و هرگز چنین چیز خوبی نیست!

از آنجایی که سیستم برای خنک کردن یا گرم کردن این هوا باید بیشتر تلاش کند ، موتور شما نیز برای تامین انرژی مجبور به کارسخت تر خواهد بود. این می‌تواند بر مصرف سوخت و آلایندگی شما تأثیر منفی بگذارد. باکتری ها و قارچ ها نیز می توانند در فیلتر انباشته شوند که منجر به ایجاد بوی نامطبوع در کابین خودرو می شود.

چه زمان فیلتر کابین خود را تعویض کنید ؟

به این دلایل، توصیه می شود فیلتر هوای کابین خود را هر 20000 تا 28000 کیلومتر تعویض کنید ، اگر از آلرژی رنج می برید یا در مناطق شهری پرترافیک یا آب و هوای خشک تر و گرد و غبار تر رانندگی می کنید. در این میان بیشتر اوقات ، راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید تشخیص دهید که آیا فیلتر هوای کابین شما باید زودتر تعویض شود یا خیر. اینها شامل کاهش جریان هوا، فن پر سر و صدا، بوهای عجیب و غریب، آلودگی شدید خود فیلتر و پرده های فشرده یا آسیب دیده است. هر یک از این موارد را پیدا کنید و زمان آن است که فیلتر خود را تغییر دهید.

 

مشکلاتی که فیلتر کثیف با خود می آورد

گرفتگی و کثیف بودن فیلتر کابین خودرو می تواند مشکلات دیگری هم برای شما و هم برای ماشین شما ایجاد کند. یکی کاهش سلامت شما است، زیرا آلاینده ها می توانند در هوا حرکت کنند و باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات تنفسی شوند. یک فیلتر کثیف نمی تواند کار خود را به درستی انجام دهد و آلاینده ها را فیلتر کند، بنابراین تعویض مکرر فیلتر در خودرو بسیار مهم است. عموما توصیه میشود هر سال قبل از شروع فصل آلرژی یعنی بهار‌ ، در اواخر زمستان فیلتر کابین خود را تعویض کنید.

حتما بخوانید:  فیلتر کابین خودرو: هوای تازه و سلامتی در داخل خودرو

یکی دیگر از مشکلاتی که با فیلتر مسدود می شود، راندمان ضعیف HVAC است. در نتیجه، سیستم گرمایش و سرمایش خودروی شما باید بیشتر کار کند و به طور بالقوه باعث سوختن موتور می شود. راندمان ضعیف همچنین منجر به از دست دادن جریان هوا می شود که می تواند با تغییر فصول باعث شود خودرو شما احساس راحتی کمتری کند.

جریان هوا ضعیف شده همچنین بر توانایی سیستم برای پاک کردن مه یا تراکم از شیشه‌های خودرو تأثیر می‌گذارد. هوای کثیف می تواند باعث ایجاد تراکم روی شیشه جلو شود و دیدن جاده پیش روی شما را سخت کند. با تعویض فیلتر باید متوجه شفافیت پنجره ها و دید بهتر نیز شوید.

 

سخن پایانی

متخصصان روغن موتور پارس با 50 سال سابقه درخشان و دارا بودن نمایندگی پخش در چندین استان کشور به خصوص استان هرمزگان در زمینه مشاوره، فروش لوازم مصرفی خودرو با پایین ترین قیمت و اصالت کالا شما را برای داشتن خرید فیلتر کابین با کیفیت همراهی می کند.

در این مقاله نقش فیلتر کابین خودرو و زمان تعویض آن را طبق توصیه های متخصصان فروشگاه اینترنتی روغن موتور پارس آموختیم. از اینکه ما را همراهی می کنید صمیمانه متشکریم.

 

4 دیدگاه در “چرا تعویض فیلتر کابین خودرو مهم است؟

  1. mehdi nj گفت:

    خودمون قادر به تغویض فیلتر کابین هستیم؟

    1. علی اعتمادی گفت:

      بله با رعایت نکات و دستور عمل طبق دفترچه خودرو میتونید تعویض کنید ، البته ما هم سعی میکنیم مقاله ای راجع به تعویض فیلتر کابین خودرو برای شما عزیزان در سایت قرار بدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *