فیلتر روغن

فیلتر روغن چیست + آموزش تعویض فیلتر روغن خودرو + آموزش تصویری

تعویض فیلتر روغن در خودروها یکی از مهمترین وظایف نگهداری خودرو است که همه دارندگان خودرو باید انجام دهند. تعویض روغنی ها در سراسر کشور خدمات تعویض فیلتر روغن را همزمان با تعویض روغن موتور شما ارائه می دهند.
اگر می‌خواهید بدانید چگونه فیلتر روغن خودروی خود را تعویض کنید، ابتدا باید بدانید که فیلتر روغن چیست و چرا اینقدر مهم است.

* برای تماشای آموزش تصویری به انتهای مطلب مراجعه شود *

فیلتر روغن چیست؟

فیلتر روغن ذرات جامد و آلاینده ها را از روغن در حال گردش در قسمت های مختلف موتور خودرو را جدا می کند. روغن آلوده در وسایل نقلیه می تواند به موتور آسیب برساند، مصرف سوخت را تحت تاثیر قرار دهد و باعث مشکلاتی در اگزوز و آلودگی محیط زیست شود.
فیلترهای روغن در کل نمی توانند برای همیشه دوام بیاورند. پس از استفاده از خودرو ، باید فیلتر روغن را با یک فیلتر روغن جدید تعویض کنید. اکثر افراد در حین تعویض روغن یا سرویس و تعمیر خودرو، فیلتر روغن خودرو خود را توسط مکانیک تعویض می کنند. با این حال، کسانی که به تعمیر و نگهداری خودرو اطمینان ندارند ممکن است فیلتر روغن خود را خودشان تعویض کنند.
از تعویض فیلتر روغن خود مطمئن نیستید ؟ این مقاله همه چیز را در مورد فرآیند گام به گام به شما می گوید، بنابراین می توانید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید خودتان تعویض فیلتر روغن را انجام دهید یا یک متخصص یا مکانیک فیلتر روغن خودروی شما را تعویض کند.
برای اطلاعات بیشتر در مورد فیلترهای روغن و نحوه تعویض صحیح و ایمن آنها به ادامه مطلب مراجعه کنید.

تعریف فیلتر روغن خودرو

فیلتر روغن یک وسیله مکانیکی است که معمولاً در موتورهای احتراقی مدرن وسایل نقلیه موتوری یافت می شود. هدف آن حذف آلاینده ها و ناخالصی ها از روغن موتور برای دستیابی به عملکرد بهینه موتور است.
روغن قسمت های متحرک موتور را روغن کاری می کند تا بتواند به آرامی کار کند. با این حال، همانطور که موتور کار می کند، احتراق در داخل موتور باعث تولید آلاینده هایی می شود که در روغن موتور جمع می شوند. اگر این آلاینده ها از روغن فیلتر نشده باشند ، به ذرات سخت کوچک تبدیل می شوند که می توانند به موتور آسیب برساند.

حتما بخوانید:  خرید بهترین روغن موتور و فیلتر روغن برای پژو پارس

فیلتر روغن چگونه در خودرو کار میکند؟

یک فیلتر روغن در یک قوطی فلزی با یک واشر آب بندی محصور شده و محکم به بلوک موتور (معمولا قسمت زیرین موتور) متصل می شود. پس از عبور روغن فیلتر نشده از موتور، پمپ روغن موتور، روغن را به داخل فیلتر روغن فشار می دهد.
سپس روغن از سوراخ های فیلتر روغن عبور می کند و با فشار از طریق کارتریج های فیبر مصنوعی داخل فیلتر عبور می کند. این کارتریج‌ها ذرات را به دام می‌اندازند، اما اجازه می‌دهند روغن تمیز به ورودی فیلتر برود و به داخل روغن خودرو برگردد.

چرا تعویض به موقع فیلتر روغن مهم است؟

با گذشت زمان، محیط فیلتر در فیلتر روغن پر از ذرات به دام افتاده خواهد شد. هنگامی که این اتفاق می افتد، فیلتر نمی تواند به درستی کار کند و روغن را بدون فیلتر و تصفیه باقی می گذارد. ذرات جمع شده در روغن به موتور آسیب می رساند.
اکثر مردم می دانند که تعویض روغن خودرو مهم است، اما آیا می دانید که تعویض فیلتر روغن نیز به همان اندازه مهم است؟ آسیب های موتور به دلیل روغن کثیف همچنین می تواند منجر به تغییر در مصرف سوخت، دود ناسالم اگزوز، صداهای مزاحم زیر کاپوت و مشکلات شتاب شود.

چند وقت به یکبار لازم است فیلتر روغن خودرو را تعویض کنیم؟

طبق یک استاندارد قدیمی، تعویض فیلتر روغن در خودروها باید هر دو بار تعویض روغن انجام شود. همه ماشین ها مثل هم نیستند. بسیاری از خودروسازان توصیه های تعویض فیلتر روغن را در دفترچه راهنمای ماشین ذکر می کنند.
تعویض روغن خودروها معمولاً هر 4800 تا 9600 کیلومتر بسته به نوع ماشین انجام می شود. این بدان معناست که اگر روغن خود را هر 4800 کیلومتر تعویض کنید، باید هر 9600 کیلومتر فیلتر روغن خود را تعویض کنید.
همچنین می‌توانید با یک مکانیک مشورت کنید تا بدانید هر چند وقت یک‌بار تعویض فیلتر روغن برای یک مدل خودروی خاص باید انجام شود.

نحوه تعویض فیلتر روغن

توصیه می شود قبل از تعویض فیلتر روغن موتور قدیمی را تخلیه کنید. این تضمین می کند که روغن قدیمی بیش از حد آلوده نشود. این بدان معناست که علاوه بر تعویض فیلتر، باید نحوه تعویض روغن خودرو را نیز بدانید.
*در انتهای مطلب آموزش تصویری تعویض فیلتر روغن خودرو به همراه روغن موتور برای شما مخاطبان روغن موتور پارس آمده است ، لطفا به انتهای مطلب مراجعه شود*
در اینجا روش گام به گام تعویض فیلتر روغن خودرو آورده شده است:
1. لوازم مورد نیاز برای تعویض روغن و فیلتر را جمع آوری کنید. قبل از تعویض فیلتر روغن در خودروها، باید تمام ابزار و لوازم مورد نیاز را جمع آوری کنید که عبارتند از:

  • فیلتر روغن
  • آچار سوکت
  • آچار فیلتر روغن
  • سطل برای گرفتن نشتی روغن
  • جک یا رمپ
  • لباس کار
  • دستکش
حتما بخوانید:  نحوه تعویض فیلتر روغن در منزل👷🏽

2. قبل از تعویض روغن خودرو را گرم کنید. ماشین را روشن کنید و بگذارید یک یا دو دقیقه کار کند . چنین فعالیتی روغن موتور را گرم می کند تا بهتر تخلیه شود.
3. ماشین را در یک منطقه امن پارک کنید. این منطقه می تواند یک راهرو یا گاراژ باشد. زمین باید صاف باشد. قبل از تعویض فیلتر روغن در خودروها موتور را خاموش کنید.
4. وسیله نقلیه خود را با جک یا رمپ بالا ببرید. برای تثبیت خودرو از پایه جک استفاده کنید. زیر ماشینی که فقط توسط جک نگه داشته شده است نروید.
5. پیچ کارتل تخلیه روغن را پیدا کنید. معمولاً زیر ماشین است. برای کمک به پیدا کردن پیچ تخلیه روغن، می توانید از دفترچه راهنمای مالک یا تعمیر استفاده کنید. یک تشت تخلیه را درست زیر دریچه تخلیه روغن قرار دهید. پس از برداشتن پیچ روغن، ظرف تخلیه باید روغن را جمع کند.
6. دوشاخه روغن را با آچار سوکتی جدا کنید. قبل از لمس دوشاخه روغن، بررسی کنید که آیا موتور برای لمس خنک است یا خیر. دوشاخه روغن را با استفاده از آچار سوکت جدا کنید. مراقب باشید زیرا روغن نشتی ممکن است داغ باشد.
7. هنگامی که تمام روغن تخلیه شد، یک پلاگ روغن تخلیه جدید نصب کنید. می توانید ابتدا از انگشتان خود برای پیچاندن دوشاخه استفاده کنید. سپس، می توانید دوشاخه را با آچار سوکت محکم کنید. سوکت را بیش از حد سفت نکنید زیرا می تواند به نخ ها آسیب برساند. همچنین می توانید برای مشخصات صحیح گشتاور به دفترچه راهنمای تعمیر مراجعه کنید.
8. فیلتر روغن قدیمی را شل کنید. با شل کردن فیلتر از موقعیت خود با استفاده از آچار فیلتر روغن شروع کنید. پس از شل شدن فیلتر، ممکن است مقداری روغن بریزد. یک تابه روغن زیر آن قرار دهید تا روغن اضافی آن جمع شود. حتما دستکش بپوشید زیرا روغن نشت کرده ممکن است داغ باشد.
9. فیلتر روغن قدیمی را بردارید. هنگامی که تمام روغن تخلیه شد، فیلتر روغن را با دست یا آچار فیلتر روغن به دقت خارج کنید. پارچه ای را روی سطح نصب موتور پاک کنید تا آن را تمیز کنید و مطمئن شوید که واشر قدیمی باقی نمانده است.
10. فیلتر روغن جدید را وارد کنید. مهر و موم اورینگ را با روغن تازه بپوشانید. فیلتر جدید را پیچ کنید و آن را تا نیمه بچرخانید. فیلتر جدید را بیش از حد سفت نکنید تا واشر لاستیکی نرم آن تغییر شکل ندهد. واشر از نشت روغن جلوگیری می کند.

11. روغن جدید را بریزید. سطح نصب موتور را با پارچه تمیز کنید. اکنون می توانید پس از تعویض فیلتر روغن، روغن قبلی را با روغن جدید تعویض کنید. برای ریختن روغن جدید از قیف استفاده کنید. دفترچه راهنمای مالک را برای مقدار صحیح، نوع و درجه روغن خودرو خود بررسی کنید.
12. هرگونه نشتی را بررسی کنید. موتور را چند دقیقه روشن کنید تا روغن به خوبی گردش کند. در صورت مشاهده نشتی سریعاً موتور را خاموش کنید و از منبع نشتی مطلع شوید.
13. موتور را خاموش کنید و سطح روغن را با استفاده از میله اندازه گیری (گیج) بررسی کنید. قبل از قرار دادن آن در ورودی روغن ابتدا میله را تمیز کنید. قبل از پیچاندن مجدد درپوش، از سطح صحیح روغن اطمینان حاصل کنید.
14. به تاریخ فیلتر روغن و تعویض روغن توجه داشته باشید. مسافت فعلی طی شده توسط وسیله نقلیه خود را بنویسید تا بدانید تعویض روغن و فیلتر روغن بعدی چه زمانی خواهد بود.

حتما بخوانید:  خرید بهترین فیلتر روغن برای کوییک

چه نوع فیلتر روغنی نیاز داریم؟

فیلترهای روغن در خودروها در اندازه‌های واشر و رزوه‌های مختلف وجود دارد. خودروهای مختلف به انواع خاصی از فیلتر روغن نیاز دارند. برای تعیین اینکه کدام فیلتر روغن برای خودروی شما مناسب است، باید به دفترچه راهنمای مالک یا کاتالوگ قطعات خودرو مربوطه مراجعه کنید.
استفاده از فیلتر نادرست منجر به نشت روغن و اختلال در عملکرد موتور می شود. بهترین فیلترهای روغن دارای فلز گیج سنگین، مواد فیلتر محکم و واشرهای با کیفیت هستند. قاعده کلی این است که بهترین فیلترها معمولا گران ترین هستند.

سخن پایانی

فروشگاه روغن موتور پارس مفتخر است با فراهم آوردن بهترین اجناس موجود در بازار ایران نیاز های مشتری خود را به بهترین شکل براورده سازد.
از بهترین برند های با کیفیت فیلتر روغن میتوان به سرکان ، کاسپین و رانی اشاره کرد که این اجناس کاملا در فروشگاه روغن موتور پارس موجود میباشد.
تیم فروشگاه اینترنتی روغن موتور پارس تمام تلاش خود را برای راهنمایی شما عزیزان برای خرید بهترین لوازم مصرفی خودرو انجام می دهد.
سپاس از همراهی شما

آموزش تعویض فیلتر روغن و روغن موتور خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *